Publicació

Què podem aprendre de programes d’estiu que milloren l’equitat educativa? Anàlisi de models avaluats
Informe que recull una revisió d’evidència de programes d’estiu avaluats amb bons resultats en equitat educativa, desenvolupament de competències i inclusió social.
En el context català, de programes d’estiu n’hi ha molts, molt diversos, impulsats per actors de naturalesa molt diferent (oferta pública, oferta social i oferta privada) i amb inquietuds i objectius també diversos, fins i tot poc cohesionats. Per això volem contribuir a dotar tots aquests actors d’un llenguatge comú, d’un marc comú d’estratègies de treball contrastades per equilibrar la qualitat de l’oferta i amplificar els beneficis actuals i els impactes en la millora competencial dels i les participants així com en la cohesió de les comunitats.
Aquí teniu, doncs, una eina basada en el coneixement, la praxi i el contrast científic i orientada a fomentar la reflexió estratègica sobre com oferir, dissenyar i desplegar uns programes d’estiu als municipis que transformin el panorama actual de desigualtat socioeducativa i contribueixin a igualar les oportunitats educatives i el capital social de totes les infàncies i adolescències.
Objectius: Fer avançar la política pública local cap a un escenari d’universalització de la garantia del dret al lleure d’estiu, del qual estem encara lluny. Durant l’estiu, s’ha de poder donar resposta social, educativa i de lleure a totes les famílies, i de tots els estrats socials, no només deixar que hi accedeixin exclusivament aquelles que s’ho poden costejar.
Amb aquesta publicació volem empènyer i accelerar aquest procés d’institucionalització del lleure educatiu de l’estiu com a política pública, que ja veiem inevitable, perquè l’estiu deixi de ser un amplificador de les desigualtats educatives i esdevingui un espai d’equitat i de qualitat educativa.
Destinataris: Responsables polítics i tècnics dels programes municipals de casals d’estiu.
Relacionats
Autors
Actes

01/01/1970 09:00h - 13:30h
Els casals d’estiu, una oportunitat 360
Els casals d’estiu són una de les activitats d’educació en el lleure infantil i juvenil més consolidades i més en alça en el territori català en les que intervenen entitats tant de l’àmbit públic com privat. En els darrers deu anys, han doblat la implantació als municipis i el nombre d’infants i adolescents que hi […]

01/01/1970 09:15h - 12:30h
El municipi connectat, la clau de l’Estiu Enriquit
És cosa sabuda que l’estiu és terreny fèrtil per a les desigualtats educatives i hi ha molts estudis que alerten dels greus desavantatges que pateixen els infants i adolescents que no gaudeixen de les activitats de lleure educatiu durant l’estiu. També hi ha un grandíssim consens sobre els beneficis del lleure d’estiu en quant al […]

01/01/1970 10:30h - 11:30h
Les claus de Portugal per reduir l’abandonament escolar. Què podem aprendre?
Portugal ha aconseguit reduir l’abandonament escolar de manera contundent passant d’una taxa del 44,3% al 2001 fins al 5,9% actual, situant-se així en la mitjana europea. Quins factors i mesures ho han fet possible? Quin paper ha jugat l’ampliació de l’escolarització obligatòria fins als 18 anys? Quin ha estat l’impacte de les diverses accions implementades? […]

01/01/1970 09:00h - 14:00h
Entitats i ajuntaments per un #EstiuEnriquit. Junts garantim el dret d’infants i adolescents a aprendre durant l’estiu.
La col·laboració entre l’administració pública i el sector social és un dels elements imprescindibles per a garantir el dret a aprendre durant l’estiu d’infants i adolescents. Especialment d’aquells col·lectius que, per una situació de pobresa, de risc social o d’altres vulnerabilitats, no accedeixen, o ho fan en menor mesura, a les activitats d’estiu existents. Entre […]

Vols estar al dia de tots els nostres projectes?
Implica’t en el canvi educatiu a Catalunya. Et farem arribar articles, propostes i informació perquè no et perdis res.