Una missió de país: Zero Abandonament
A l’any 2022, uns 97.062 joves d’entre els 18 i els 25 anys van abandonar prematurament el sistema educatiu. Més concretament; 1 de cada 10 joves no va aconseguir graduar-se en el pas de l’educació obligatòria a la postobligatòria; 1 de cada 4 en el batxillerat i 4 de cada 10 en els cicles de grau mig.
Amb aquestes alarmants dades, Catalunya segueix al capdavant de l’abandonament escolar prematur (16,9 %), tant en relació a Espanya (13,9 %) com a la mitjana europea (9,7 % el 2021). Aquest fenomen, amb especial impacte durant les transicions educatives, s’acarnissa especialment amb perfils d’infants i joves concrets: abandonen més els nois, que tenen progenitors amb nivells d’estudis baixos i que viuen en llars amb pocs ingressos.
Perquè una Plataforma contra l’abandonament escolar?
La Plataforma Zero Abandonament, impulsada per la Fundació Bofill, busca reduir l’abandonament escolar prematur a Catalunya reunint ajuntaments, centres educatius, famílies i entitats socials per establir una estratègia integral que aborda la desconnexió educativa a nivell local i comunitari.
L’objectiu principal de la plataforma és crear un sistema educatiu inclusiu, col·laboratiu i coordinat, que garanteixi oportunitats per a tothom, combatent factors com la manca de suport, les barreres econòmiques i la desorientació en la transició educativa i laboral.
Tot i haver reduït l’abandonament educatiu prematur en els darrers 20 anys (del 32% al 16,9€) la lluita contra l’AEP continua sent una assignatura pendent i un tema gravíssim amb importants conseqüències en la vida dels joves. Si no fem res en 10 anys la pèrdua de talent, la precarietat laboral i els baixos nivells d’ingressos marcaran els destins de milers de catalans i catalanes.
La bona notícia és que a Catalunya tenim centenars d’actuacions efectives per reduir l’abandonament liderades per agents compromesos que lluiten, a vegades sense els recursos necessaris i amb sobresaturació de responsabilitats, per no perdre cap jove. Experiències posen de manifest que hi ha solucions provades a arreu del país que demostren que l’abandonament escolar no és una fatalitat.
Convençuts de que podem aprendre dels èxits i dels reptes d’iniciatives catalanes que no desisteixen i que ofereixen segones i terceres oportunitats perquè cap jove deixi d’estudiar, des de la Fundació propulsem La Plataforma Zero Abandonamet, Reptes i solucions contra l’Abandonament Escolar. Un laboratori on explorar, aprendre i compartir iniciatives que funcionen contra l’abandonament escolar
Però què és La Plataforma Zero Abandonament?
És una crida oberta als municipis, i a tota la comunitat educativa, per reduir la xacra de l’abandonament escolar prematur. Un espai per compartir propostes i aprenentatges sobre què funciona als nostres municipis contra l’abandonament i a on poder explorar i activar, de manera col·lectiva, noves estratègies.
Un espai de reflexió i inspiració al voltant de sis dels reptes que tenim com a país per garantir la permanència de l’alumnat en el sistema educatiu postobligatòri:
REPTE 1. #ZERO INVISIBILITAT per un sistema que identifica i fa seguiment de l’alumnat en risc d’AEP. Com podem organitzar un sistema de detecció i seguiment de perfils en risc d’abandonament?
REPTE 2. #ZERO DESCOORDINACIÓ a l’hora d’organitzar i planificar els recursos del territori per tal de reduir l’AEP. Com impulsar i liderar un ecosistema local que cooperi i es comprometi amb la lluita contra l’AEP?
REPTE 3. #ZERO BARRERES ECONÒMIQUES per garantir que l’alumnat en risc tenen cobertes les seves necessitats. Com garantir un sistema d’ajuts i beques perquè cap alumne es vegi forçat a trencar els seus itineraris formatius per qüestions econòmiques?
REPTE 4. ZERO DIFICULTATS D’APRENENTATGE per millorar l’èxit escolar i la motivació per l’estudi. Com podem garantir que tots els i les joves dels nostre municipis reben els suports necessaris per tenir una experiència d’èxit educatiu que els motivi a continuar estudiant?
REPTE 5. #ZERO DESORIENTACIÓ perquè les persones joves siguin conscients del seu propi potencial i de les seves necessitats formatives: Com garantim la igualtat d’oportunitat en l’accés a l’orientació i acompanyament acadèmic-professional adaptat a les necessitats de tot l’alumnat?
REPTE 6. #ZERO IMPEDIMENTS AL RETORN per garantir que tothom té de veritat les mateixes oportunitats de continuar estudiant. Com impulsem des dels municipis noves oportunitats socials i educatives per a joves que han sortit dels sistema educatiu i necessiten metodologies innovadores i restauratives?
Perquè t’hauries d’inscriure?
T’oferim un procés d’aprenentatge en el que compartir iniciatives, reptes, dilemes i oportunitats al voltant de les solucions que funcionen contra l’abandonament escolar prematur. Amb aquest procés volem generar connexions entre els diversos impulsors, afavorir la transferència de reptes i solucions i aportar recursos i coneixements.
- Un espai per avançar d’una manera decidida i col·laborativa en la reducció de l’AEP.
- Participar a un espai d’aprenentatge, assessorament i acompanyament entre iguals al voltant de sis reptes prioritaris contra l’AEP
- Conèixer, compartir i aprendre de mesures efectives que redueixen l’abandonament als municipis.
- Visitar iniciatives i analitzar els seus èxits i desafiaments amb els seus impulsors .
- Accedir a recursos, materials i coneixement expert.
I per això, busquem…
- Professionals vinculats a projectes i serveis municipals- personal tècnic municipal, docents, professionals del tercer sector social, etc.- compromesos amb la igualtat educativa i amb l’abandonament escolar prematur del seu territori.
- Persones amb el desig d’explorar, aprendre i compartir iniciatives per fer front a l’Abandonament Escolar Prematur. Disposades a afrontar reptes difícils de manera col·lectiva.
- Professionals que vulguin millorar les seves pràctiques contra l’AEP o desenvolupar de noves compartint experiències amb altres professionals i municipis.
Més informació a zeroabandonament.cat.